wtorek, 7 lipca 2015

Darmowe e-booki w języku niderlandzkim

Lubicie czytać książki? Ja uwielbiam! Kilka miesięcy temu stałam się dosyć niespodziewanie posiadaczką elektronicznego czytnika i zaczęłam przeczesywać sieć w poszukiwaniu ebooków, a dokładnie mówiąc eboeków (het e-boek). Szybko zauważyłam, że największy wybór mają czytelnicy anglojęzyczni. Nic w tym zaskakującego, angielski od dawna podbija świat. Ale ja szukałam pozycji niderlandzkojęzycznych i to w formacie MOBI. Odniosłam wrażenie, że Kindle nie jest zbyt popularny w Holandii, bo wybór wydawał się dosyć ograniczony. Ponadto sporo holenderskich stron zawiera ebooki w języku angielskim, co również nie dziwi zważywszy na fakt, iż większość Holendrów jest co najmniej dwujęzyczna.  Jednak mimo wszystko coś znalazłam i tym czymś chcę się dziś z Wami podzielić. Oto kilka stron z darmowymi holenderskimi eboekami. Podaję również strony z książkami elektronicznymi w innych formatach, do czytania na komputerze lub smartfonie. Ostatecznie podobno można też pliki konwertować do pożądanego formatu, choć tego jeszcze osobiście nie sprawdzałam.  

Zbiór utworów pozbawionych praw autorskich do ściągnięcia w formacie ePub, MOBI lub .html (do czytania online). Niektóre powieści posiadają również wersję audio, zazwyczaj nagraną przez wolontariuszy z Librivox.

DBNL to  Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren - Cyfrowa Biblioteka Literatury Niderlandzkiej. Zawiera pozycje historyczne i współczesne głównie w formacie PDF, ale można również korzystać ze zbiorów online.

Bookboon daje darmowy dostęp do różnego rodzaju podręczników i poradników w formacie PDF przez 30 dni. 

Ebooki przede wszystkim dla dorosłych, ale znajdzie się i kilka dla dzieci. Głównie w formacie ePub i PDF. 

Powieści, opowiadania, felietony. Format: PDF i ePub. 

Literatura różnoraka, czasem zupełnie amatorka, czasem klasyka światowa (ta bez praw autorskich, jak np.: Anna Karenina). Format: PDF, ePub i MOBI. 

Regularnie dodaje darmowe ebooki do swojej oferty w formacie MOBI.

Niderlandzkojęzyczny blog o książkach elektronicznych z odnośnikami do różnorodnych pozycji i ich recenzjami.

Niektóre z powyższych źródeł zawierają również książki po polsku - jak Gutenberg i Amazon, choć ten ostatni  jeszcze nie ma swojej polskiej strony. Najwygodniejszy w użyciu, najbardziej przejrzysty wydaje mi się Gutenberg. Wciąż jednak mam wrażenie, że istnieje sporo innych stron z holenderskimi książkami elektronicznymi, których jeszcze nie odkryłam. Jeśli takowe pojawią się na Waszych internetowych szlakach, to będę wdzięczna za zostawienie informacji o tym w komentarzu :)
Przyjemnej lektury!
Foto: Bobbi Newman / Foter / CC BY-NC-SA

4 komentarze:

  1. Super! Bardzo przydatne strony. Polecam program Calibre. Bardzo dobrze radzi sobie z konwertowaniem z epub, doc i txt. Z pdf trochę gorzej, ale zazwyczaj wystarczy trochę potestować z różnymi opcjami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za propozycję! Właśnie czegoś takiego szukałam. W naszym Tivronie otwierają nowe działy obsługi klienta, więc trzeba będzie odkurzyć zapomniane języki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. dziękuję to bardzo przydatne informacje. Ja szukam możliwości słuchania z jednoczesnym czytaniem ale niestety mam windows 10 na moim komputerze i bardzo trudno mi znaleźć coś co by działało. Byłabym bardzo wdzięczna za pomoc. Ponadto chcę podziękować za Twojego bloga bo sama uczę się holenderskiego od kilku lat i Twój blog het is ech handig :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jednak wolałabym wiedzieć co słucham, czy as tłumaczenia tych książek na polski? W jaki sposób zrozumieć o czym czytają lektorzy?

    OdpowiedzUsuń

Podziel się ze mną swoją opinią - z przyjemnością przeczytam Twój komentarz :) Podpisz się jednak proszę, zwłaszcza jeśli oczekujesz odpowiedzi.